Friday 4 November 2016

Ruginya Banyak Cakap, Bodohnya Tak Dengar Cakap...

Lebih 7 tahun saya bekerja sendiri / berniaga, saya mula perasan bila kita selalu tunjuk pandai, maka takda ruang & peluang orang lain nak 'tunjuk pandai' pada kita, makna lain, orang lain takkan suka nak ajar kita...

Sebab tu, ada sorang kawan Kontraktor saya kata dulu : "Pis, takpa orang kata kita bodoh atau pun kita ikut jerr apa orang cakap, janji kita dapat projek, buat je macam orang Cina buat..."

Itu kalau citer bab nak dapatkan projek la kan...

Cuma, lama-lama, saya perasan jugak, bila jumpa orang yang lebih experience daripada kita & kita banyak cakap & tunjuk pandai, orang yang jenis camni takkan suka nak buka mulut tau...

Bila kau balik, baru kau rasa menyesal & cakap dalam hati : "Alamak, apasal la tadi aku banyak cakap & tak banyak tanya tentang Tip Bisnes daripada dia tadi...Aduuiii!"

Ya betul! Memang beberapa kali jugak jadi pada saya, apatah lagi saya ni memang peramah & suka bersembang...haha...

Nak ketap mulut bila jumpa orang tu, fuhhh! seksa jugak untuk orang yang banyak cakap macam saya ni...huhu...

Takpalah, belajar & ubah mana yang patut...

Hmmmm..."Ruginya Banyak Cakap, Bodohnya Tak Dengar Cakap"... :(


No comments:

Post a Comment